Recenze
„Příteli chvátej, SOS!“, křičet chce se divadelnímu punkovému nomádovi, hned v prvních minutách inscenace Byl Václav IV. Homosexuál?, brněnského Kabaretu Sauvignon. Je nabíledni, že zde se právě děje zločin, v jehož kořenech dlí lež. Text totiž navzdory vstupním proklamacím souboru rozhodně NENÍ čerstvě po dopsání a inscenace rozezkoušená.
Můžeme se samozřejmě přít o tom, nakolik čtená zkouška patří před publikum, a kdy jest dopsáno, jisté však je, že záměrné týrání divákovo logicky po zpětné vazbě volá. I přes evidentní hlasové dispozice zúčastněných deklamátorů předvedený tvar dosud nenese ani elementární kvalitativní kritéria kladená na scénické čtení, a jeho předloha má k termínu kompletní dramatický text asi stejně daleko jako Dominika Myslivcová do lesa kvalitní pop music.
Propriety žánru noir nepotřebují úpět pod devastujícím jhem samolibého tláskalstva – jistě jde o styl a insitní zábavu pro několik zasvěcených – jenže kvalitní parodie musí zcela jednoznačně vycházet z komplexní znalosti žánru, a nezřídka i lásky k němu, jen zběžné napodobování základního výraziva a čtyři náhodně roztroušené fóry na sofistikovanou kontroverzní zábavu rozhodně nestačí. Na autentický skandál byla páteční prezentace Kabaretu Sauvignon málo spontánní, vzhledem ke stavu rozpracovanosti pak značným problémem, a to i v kontextu work in progress festivalu. Do sklepa nebo do práce, vážení?
Názory od diváků
-
Příliš dlouhé. Přestal jsem vnímat po 20 minutách.
-
Více si vyhrát s hlasy a intonací, některé pasáže působily monotóně.
-
Upadala energie herců a temporitmus.
-
Více zdivadelnit, přinést více akce na jeviště.
Lektoři
-
Příliš dlouhé, doporučili bychom představení zkrátit.
-
Nepochopili jsme žánr, jakým nám představení předáváte.
-
Představení působí, jako na začátku tvorby.
Petr KlariN Klár, foto: Silvila Z Lesa