Čtvrteční probuzení s Malálou

Recenze

Poprvé na Nanečistu vyhlížím divadelní svěžest, a ostrovská divadelně-údernická omladina Hop-Hop mi jí v zahajovacím představení Malála dopřála především v následujících aspektech:

  1. Zvolenou předlohou, jež kombinuje typické situace dospívání, srozumitelné v jakémkoli prostředí, s nábožensko-politickým podtextem.
  2. Intenzivním nasazením a jasně patrnou radostí ze společné souhry.
  3. Nepovrchní interpretací fanatismu, zejména v podání světlovlasého chlapeckého dua.
  4. Pokusem o fúzi poetického gesta s divadlem politického apelu.
    a v neposlední řadě,
  5. hledáním prostoru pro nepovrchní humorná odlehčení, která bezprostředně pomáhají definovat ústřední téma inscenace.

Na druhé straně výše zmíněných pozitiv pak stojí problémy, jež je v rámci budoucího vzletu stávajícího inscenačního embrya potřeba bezodkladně řešit:

  1. Dramaturgické zpřehlednění a vyostření dramatických situací směrem k plynulejšímu temporytmu, a preciznější gradaci.
  2. Pečlivá redukce textu na úkor nonverbálního vyjádření – při soustředění se na správnou výslovnost, se často vytrácí koncentrace na existenci v roli, čímž se následně rozpadá inscenační tvar.
  3. Zvážit možnost zkrácení – aktuální stopáž inscenace se jeví nad síly udržení adekvátní úrovně společné koncentrace.

Ostrovská Malála je ve svém základu projektem s pozoruhodným tvůrčím potenciálem, který se při dalším pečlivém opatrování může postupně vyloupnout v nepřehlédnutelnou divadelní událost. Hodně štěstí v další práci!

Názory od diváků

  • Ze začátku se nic neví, postupně se však dozvídáme, že se příběh odehrává v islámské společnosti.
  • Nezapomenutelný moment bičování knihami.
  • Jazyk je velmi kultivovaný, možná řečeno ,,reportážní,,. Chtěl bych to vidět více lidskosti. Je to o nás a o vás. Představit si sám sebe v té situaci.
  • Aby se lépe oddělili samotné postavy, bylo by dobré pracovat více se znakem. Jednotlivé postavy by se mohli lišit kostýmy. Tím by byli samotné situace uvěřitelnější.
  • Líbili se mi pasáže o hádání se o kamarádství. Protože to se děje stále.
  • Patřičná byla anonymita při zprávách. Bez sympatického obličeje herce.

Petr KlariN Klár, foto: Silvila Z Lesa